eXTReMe Tracker

keskiviikkona, toukokuuta 31, 2006

Bussen till Slussen

Niijoo olin eilen pitkästäaikaa linja-autoajelulla ja tuosta oltiin justiinsa lähössä pysäkiltä, ni eikös sieltä Tapsantorin kulmalta ala joku saatanan perheenäiti huiskia, että häntä pitää odottaa. Sieltä se tulla lyllersi, kakaransaannissa levinny perssii vavahdellen, puhuen samalla puhelimeen, syöden jätskiä ja vielä tönien sitä pentuaan kiesissä. Ja sit se vielä koitti tällä kombinaatiolla kammeta itsensä todella sukkelasti sinne auton kyytiin. Voi vittu että normaalimatkustajien pitää tollasia odotella.
Tosin itsehän en ehkä ole paras puhumaan tuosta bussiin ehtimisestä, kuulun kuitenkin Bussista myöhästymisen maajoukkuevalmennettaviin. Sen vuoksi voisinkin nyt perehdyttää muutkin kulkijat tähän jaloon lajiin ja etenkin oikeaan tekniikkaan!

Kaikkihan lähtee siitä perusoivalluksesta, että kotona vietetty aika on sitä laatuaikaa, joten A) kotiaika maksimoidaan ja B) bussin odotusaika minimoidaan. Joten oikea ajotus pysäkille onkin kaiken aa ja oo. Sopiva odotusaika pysäkillä on 0-15 sekuntia. Tämän yli menneet ajat katsotaan epäonnistuneeksi ajoitukseksi.
Tässä ohjeet, miten tämän ajoituksen voi hioa optimiin:

LÄHTÖAIKA
Katso bussin lähtöaika. Laske kuinka kauan bussille menee kävellen. Jaa tämä aika kahdella (koska kävellen EI mennä). Vähennä tämä lähtöajasta. Näin saat kellonlyömän, jolloin on aika alkaa etsimään bussikorttia, avaimia ja puhelinta.

SIIRTYMÄTAIVAL
Kyseessähän on siis todellakin niin juukelinmoinen spurtti, että siinä jää märiön tsounskin kattelemaan kantapäitä.

SAAPUMISKULMA
On myös otettava huomioon, mistä suunnasta bussia lähestyy. Loppuhan on silkkaa fysiikkaa.
- Samaan suuntaan (ts. bussin perässä) edetessä bussin ja juoksijan välinen suhteellinen nopeus pienenee jatkuvasti pysäkkiä lähestyttäessä. Lisäksi voidaan hyödyntää bussin tarjoama imu.
- Vastakkaisista suunnista pysäkkiä lähestyttäessä bussin ja juoksijan välinen etäisyys pienenee jatkuvasti.
- Suorassa kulmassa pysäkkiä lähestyttäessä ilmanvastus on vakio, kiihtyvyys sen sijaan kasvaa eksponentiaalisesti.

Näiden tietojen pohjalta pystyykin jokainen helposti arvioimaan, ehtiikö talon kulmalle katsomaan, kun bussi lähtee pysäkiltä.
Tässä vaiheessa moni kuitenkin tekee sen kohtalokkaan erheen ja menee pysäkille odottamaan seuraavaa autoa. EI EI ja vielä kerran EI.
Kuten jo alussa opimme, laatuaikaa vietetään kotona. Eli kipinkapin kotiin. Ja koska seuraava ajoneuvohan saapuu usein vasta esim. vartin kuluttua, ehtiikin hyvin ottaa kengät ja takin pois, ottamaan vaikka vähä syömistä ja surffailla irk-kalleriassa.
Ja sitten eikun uuteen spurttiin, kun oikea kellonlyömä taas koittaa!

7 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Nih ja empiirine totuusha on se, et mitä lähempänä pysäkkiä asuu, sitä varmemmi onnikasta myähästyy. Mää oon itte ainaki monta kertaa toristanu tän aksiooman paikkansapitävyyre.

10:42 ap.  
Blogger kispe said...

Joo täähä pätee kaikkeen muuhunki, niinkun esim. kouluun ajoissa ehtimiseen

12:44 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Noni! Kiitos Kispe. Nyt se on dokumentoitu. Pitänee vielä lisätä, että spurtista tulee entistä makeampi, kun asuu kerrostaloalueen matalimmassa kohdassa, ja pysäkki on tietenkin n. 10 metriä korkeammalla. Ainoat rasitusastmakohtaukset saan nykyään tästä bussiurheilusta.

9:51 ip.  
Blogger kispe said...

Joo saaa-ra tää on hyvä huomioda siinä tulokulman arvioinnissa, koska se kulmahan voi todentotta olla myös y-akselilla!
Kiitos tarkennuksesta!

10:06 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Hah siinä vaiheessa ku koordinaatisto alkaa menee neliulotteiseks nii kannattaa varmaa pysyä siä Apinan tiskillä ja jättää onnikka-ajelut väliin...

7:37 ap.  
Blogger kispe said...

Joo ei näis laskutoimituksis sentää kaikkia pyörähdysintegraaleja pysty ottaa huomioon..
Pysytään kaks deessä! :)

10:23 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

Looks nice! Awesome content. Good job guys.
»

10:57 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home